2025. március 26-án tizenegyedik alkalommal rendezték meg az Air Max Dayt – ez egy visszatérő esemény, ami az egyik legismertebb streetwear cipősorozat évfordulóját és örökségét ünnepli. Nike Air Max rajongó vagy? Akkor valószínű, hogy már meg is vannak a kedvenceid a sorozat legjobb kiadásaiból. Kíváncsi vagy, mások melyik legendás Air Max modelleket választják? A következő részben azokat a sneakereket találod, amik a legtöbbet szerepeltek a közösségi médiában és a popkultúrában az elmúlt években – lesd meg őket.
Nike Air Max – Az ikonikus sorozat
Minden 2014-ben kezdődött, a Nike Air Max Revolution megjelenésével – ezzel a modellel indult útjára a legendás sorozat. Tinker Hatfield dizájnja a forradalmi légpárnás technológián alapult, ami 1987-ben örökre megváltoztatta a sneakerek arculatát. A megjelenés hatalmasat ment – olyan franchise született, ami örökre beírta a Nike nevét a legendák közé.
Az Air Max Day eseményen minden évben új sziluett, limitált dropok és innovatív részletek mutatkoznak be, emellett pedig versenyek és együttműködések várják az odalátogatókat. Ilyen említésre méltó példa a vintage Sean Wotherspoon x Air Max kollab 2019-ből, vagy a 2018-as On-Air esemény, ahol néhány szerencsés részvevő metervezhette a saját Air Max változatát.
Idén az Air Max Day szellemében ünneplünk – itt az idő, hogy visszatekintsünk az ikonikus pillanatokra. A JD megvizsgálta, milyen hatással volt az Air Max-sorozat a közösségi médiára és a popkultúrára az elmúlt egy évben. Főként az alábbi platformokat vették figyelembe: TikTok, Instagram, filmek és tévé. Megnézték, milyen gyakran bukkantak fel a Nike Air Max sneakerek, valamint a kortárs kultúrára gyakorolt hatásukat is megvizsgálták.
Top Air Max modellek a TikTokon
A TikTok elemzésével kezdtük. Ez az egyik legújabb platform (először Kínában indult el 2016-ban), ezért igen jelentős hatást gyakorol a trendekre, a vásárlói döntésekre és a kortárs popkultúrára. A TikTok az indulása óta domináns szerepet tölt be a közösségi médiában; több mint egy milliárdan használják havonta. A koncepció egyszerű: azon felhasználókat számolták meg, akik Nike Air Max modellekkel kapcsolatos tartalmat töltöttek fel. A kutatáshoz a Nike Air Max sorozattal kapcsolatos hashtageket gyűjtötték össze, majd a legnépszerűbbtől kezdve rangsorolták őket.
A Nike Air Max 90 sneaker uralja a TikTokot. Megdöbbentő: az #AM90 és az AM90-el kapcsolatos kifejezések 37 900 alkalommal fordultak elő. Ezután az Air Max 95 és az Air Vapormax sneakerek következtek. A Nike Air Max 96 sneaker a legkevésbé népszerű modell.
Az Instagramon is megvizsgálták, melyek a népszerű hashtagek – ahol a divat- a streetwear-, a sport- és a zenei influenszerek jelen vannak. Ezért kétségtelen, hogy az Instagram a legmegfelelőbb platform a Nike Air Max modellek számára. Az Instagramon az alábbi három modell a legnépszerűbb: az első helyen a Nike Air Max 90 áll 1,5 millió kereséssel, a második helyen a Nike Air Max 1 1,3 millióval, a harmadik helyet pedig – alig lemaradva – a Vapormax és a 97 modellek foglalták el, mindegyik közel 1 millió kereséssel. Utóbbi azért is olyan népszerű, mert a techwear és a Y2K nagy hatással van a jelenlegi trendekre. Mint láthatod, a klasszikus dizájn mellett az egyedibb megjelenésű darabok is megférnek.
Nike Air Max a filmekben és a tévében
Ennél a kategóriánál a legnagyobb streaming szolgáltatóknál elérhető, tavaly megjelent filmeket és sorozatokat vizsgálták meg. Ki ne szeretne egy laza estét a kedvenc sorozatával vagy olyan új filmekkel eltölteni, amiket otthon is megnézhet? Pontosan. Egyértelmű tehát, hogy a filmek és a sorozatok még mindig nagy hatással vannak a popkultúrára és az új trendek alakulására. Ráadásul a filmipar – ahogyan a többi üzletág is – kiváló felületként szolgál a termékek reklámozására.
Nos, hogy néz ki ebben a kategóriában a rangsor? Az első három helyet (ismét) a tavaly hat alkalommal megjelenő Nike Air Max 90, az Air Max 270 és az Air Max 97 uralja, utóbbi kettő négy alkalommal volt látható a képernyőn 2024-ben.
A kutatás során a JD a népszerű Google kereséseket is kielemezte (ahol az utóbbi évben az Air Max 95 átvette a vezetést), valamint megfigyelte, milyen gyakran fordulnak elő ezek a modellek a zenében és a dalszövegekben – itt a Nike Air Max 90 sneaker ismét első helyen végzett.
Az eredmény egyértelmű. Kiderült, hogy a Nike Air Max 90 az ikonikus Swoosh sorozat egyik legnépszerűbb és legismertebb változata. Ezt a modellt igen gyakran látni az utcán, és – mint kiderült –, a közösségi médiában is. Nem vagyunk meglepve – a Nike Air Max 90 sorozat valóban jó kiindulópont, ha valaki sneakereket szeretne gyűjteni. Sziluettje már 1990 óta tartja lázban a rajongókat. A dizájn azóta már számos kisebb alakításon esett át – a számtalan kollabról, különleges kiadásról és újrakiadásról nem is beszélve, amik újabb színváltozatokkal és exkluzív részletekkel pörgetik fel a lépőt. A sziluett – a sarokrész alatt látható Air légpárnának köszönhetően – letisztult, mégis karakteres. Felpróbálnád? Keress magadnak egy új sneakert a JD Sports-nál online vagy az üzletben.
Az új technológiák és a performance sneakerek nagy rajongója vagyok. Kérdezd meg, miben különbözik a Lightstrike Pro párnázás a Fresh FoamX-től – de a válaszra hagyj legalább egy órát. Amikor éppen nem a kvantumszámítógépekről olvasok, hosszú sétára megyek Lolával, a spánielemmel.